En påse kvinnlighet (eller kanske en påse kvinnligt ledarskap?)
Jag har lovat Jullan att blogga om konferensen "Med gåvan att leda", som jag var på i helgen. Jag återkommer med en lite mer detaljerad rapport om vad som faktiskt sades, men här har ni en försmak á la Rymdhunden.
Med min skeptiska inställning written all over me klev jag in i konferenslokalen (d v s Korskyrkan) i morse.
Och döm om min förvåning (not!). Vad snubblar jag genast över, om inte presentpåsar!? Med rosa snören!? Med bindor i!? Med schampo i!?
Jag var inte ensam över att skratta lite över det fåniga i att vi i dörröppningen behövde bli påminda om att det faktiskt är vissa saker som skiljer oss från männen… Jag valde en påse med ett silvrigt snöre för att på något sätt känna att jag behöll viss självrespekt, om än bara inför mig själv.
En parantes: Det var intressant att några kvinnor som tog påsar samtidigt som mig reagerade med samma slags skratt som jag, men de skrattade åt att det var så typiskt amerikanskt.
UP DATE: Jag vill klargöra att påsen förutom program, chokladbit, cd-skiva med undervisning, ett par vita A4-blad att skriva på, ett häfte med tips på ledarskapslitteratur, en namnbricka, reklam för smyckestillverkaren Amanda Egilsson, en restupplaga av gamla kristna pocketklassikern Joni, de berömda bindorna, hårmousse/schampo, en JUNIA (kristen livstilstidning för kvinnor) och en ESTER (ledarskapstidning för kvinnor) dessutom innehöll reklam för dejtingsidan 7ehimlen (också intressant…) och slutligen………tre kritor (inringade på fotot)! Någon penna fick man inte…

Oh my gosh. Jag skulle blivit tvungen att gå därifrån i ren protest! Jag hade velat ha ett par träningshandskar och en vattenflaska… BINDOR, liksom!!! Identifierar de verkligen sig med MENSTRUATIONEN av alla saker i livet? Shit pomfritt…
Comment by Mia — January 25, 2009 @ 1:30 pm
Men kära du. Hur skulle du kunna leda någon överhuvudtaget utan rent, vackert och glansigt hår och …oj nu blev det svårare….utan att vara… torr och säker? Moahaha. Tänk om de skulle dela ut ja låt säga rakvatten och snygga kalsonger på predikantveckan. Bara tänk.
Comment by Sofie — January 25, 2009 @ 2:24 pm
Javisst ja, det är ju PRECIS vad kristna, kvinnliga ledare behöver - tips om vilka mensskydd de ska använda. Det är ju många som har problem med det där.
Comment by Mia — January 25, 2009 @ 4:24 pm
Ja, män blir uppmuntrade att taänka stort, våga satsa och förändra världen. Kvinnor ska vara nöjda om de håller sig torra och fräscha. Och inte att förglömma: vackra. Jag vet inte hur storslagna paraleller man vågar dra, men det känns helt absurt att liksom muta kvinnor med presenter i formav bindor. Fattar de inte vad vilka signaler det ger? Det är ju JÄTTEPINSAMT.
Comment by E — January 25, 2009 @ 6:37 pm
Asså, jag kan bara inte släppa det här. Vad är det för slags människa egentligen som kommer på en såndär idé och tycker att det verkar bra?!
Comment by Mia — January 25, 2009 @ 8:13 pm
Jag är med på en protestlista på Facebook, demonstrationståg på Sergelstorg eller vad som helst!
Comment by E — January 25, 2009 @ 8:57 pm
Hallå! Det går väl ändå lite till överdrift. Jag var också där, reagerade över påsinnehållet, men tyckte inte att det skiljde sig nåt nämnvärt från påsarna om man t ex springer Vårruset eller Tjejmilen. Idén med bindor är väl smått pinsam, men annars är det ett SMART drag att skaffa sponsorer för happenings i kyrkan. Tycker jag i alla fall.
Comment by Vän — January 25, 2009 @ 9:19 pm
Det kanske inte skiljer sig så mycket från påsarna på Vårrustet, men helt klart ganska stor skillnad på påsarna på predikantveckan!
Comment by E — January 25, 2009 @ 9:21 pm
Vårruset?? Då får man ju en korg mat.
Comment by Sofie — January 25, 2009 @ 9:30 pm
Jag stördes nog allra allra mest över det rosa färgtemat. Men det är klart, gå omkring med en påse med ett paket bindor hela dagen känns ju lite fånigt..
Jag har sprungit Vårruset en gång och då fick man bindor mm i en påse…men också en korg mat.
Comment by rymdhundenlajka — January 25, 2009 @ 9:32 pm
Kul att se att detta inlägg fick så starka reaktioner!
Comment by Susanne — January 26, 2009 @ 11:30 am
Tack för att du inte har glömt ditt löfte. Ser verkligen fram emot att höra mer men till det du skrivit inledningsvis kan jag bara säga: GODE TID.
Comment by Jullan — January 26, 2009 @ 12:11 pm
Jag har funderat ännu mer och trots att jag var lite ironisk med mina demonstrationsplaner förut så tycker jag verkligen inte att det här är okej. Man kan inte jämföra det med Vårrustet-kitet tycker jag. Vårrustet har ju ett hälsotema om fokus på kropp-hälsa-skönhet och det är väl snarare motsvarande att man på gymmet skulle dela ut påsar till män innehållande aftershave/kalsonger/kondomer.
Jag tycker faktiskt att det finns en trend att man i frikyrkan förminskar kvinnor till att pyssla med sin personliga skönhet istället för riktiga problem. T.ex. hade Pingstkyrkan i Jönköping en kvinnokonferens för något år sedan som förutom att ha seminarier om att rädda världen dessutom att en sminkhörna. Finns det inte tillräckligt många unga kvinnor som funderar på om de duger utseende mässigt för att dessutom kyrkan ska uppmana till det? Kan man inte få ett annat fokus någonstans.
Sitter jut nu och förker få igång en debatt på Pingsthuset
Comment by E — January 26, 2009 @ 1:00 pm
Kanske kyrkan ska skilja sig från Vårruset och Tjejmilen.
Comment by Maja — January 26, 2009 @ 4:14 pm
Jullan: Du har ett låååångt inlägg här ovan, som handlar om det som sades på konferensen.
Comment by rymdhundenlajka — January 26, 2009 @ 4:38 pm
Exakt som E ovan, tänkte jag när jag läste jämförelsen med Vårruset. Går man på byggmässa vill man ha produkter som handlar om bygg, på barnmässa prylar som handlar om barn och på kristen ledarskapskonferens produkter som handlar om ledarskap eller tron… inte hygienartiklar. Känns dessutom så ironiskt att först ha semiarier om att ta plats och leda, för att sedan påminnas om att först och främst är du ju ändå kvinna, och kvinnor har mens!
Det går inte ens att tänka tanken att någon på en manskonferens (vem som nu skulle känna behov av att organisera en sådan) skulle fundera “hm, hm, låt se, män… vad vill de ha egentligen… jag vet, rakhyvlar och deo, då känner de sig speciella, sedda och bekräftade i sin könstillhörighet”.
Comment by Nathalie — January 26, 2009 @ 5:19 pm
Det är lite skört det här med kvinnligt ledarskap och jag säger det inte för att raljera utan på grund av min vetskap om vad som hänt i kyrkan i den frågan och på grund av min respekt för kvinnor som går på det man innerst inne tror är riktigt. Sedan säger du ju i bloggen att du inledde dagen med en skeptisk inställning redan innan du sett påsen…
Jag är inte säker på att schampot och bindorna hade mer symbolspråk i det här fallet än att det var kvinnliga företagare som sponsrat?
Egentligen är det några frågor jag funderar över;
1. Hur kan schampo och bindor vara symboler för ledarskap eller inte ledarskap?
2. Fanns det inte andra saker i kassen som gjorde det mer till en promopåse?
3. Om nu schampo och bindor har symbolvärden i det här fallet; varför då? Är inte det kopplat till totalt felaktiga värderingar omkring ledarskap? Som man kanske till och med låter styra sitt tänkande?
4. Är inte ledarskap kopplat till alla “karaktäristika” i livet? Även schampo och bindor?
mvh Charlie
Comment by charlie — January 26, 2009 @ 6:06 pm
Bra att ni reagerar. Oerhört fånigt och stereotypt tänkt från konferensen. Hoppas själv på en “frigör-den-vilda-krigaren-inom-dig”-helg vid nästa pastorsmöte…
Kumlapastorn Fredrik Lignell
Comment by Kumlapastorn — January 26, 2009 @ 6:09 pm
Fredrik, jag var förste man här i denna bloggpost, försök inte snuva mig på kassen för män jag skulle få av Rymdhunden
Comment by charlie — January 26, 2009 @ 6:21 pm
Nu är ni så nyfikna på påsarna att ni kommer att köa för biljetter till nästa event Willow ordnar! Kan avslöja att kassarna förutom Libresse, hårsprej och konferensinfo innehöll undervisnings-cd, en kristen bok, ett par kristna tidningar och lite reklam.
Comment by Vännen — January 26, 2009 @ 6:25 pm
Charlie!
Skulle aldrig komma på något så nesligt som att snuva dig på kassen. Du var först. Second place is the first loser!
Fredrik
Comment by Kumlapastorn — January 26, 2009 @ 6:30 pm
Charlie: Någon “kasse för män” har jag aldrig lovat, däremot har jag en, vid det här laget, välkänd presentpåse som jag gärna vill bli av med….
Comment by rymdhundenlajka — January 26, 2009 @ 9:34 pm
Tihi… nån som är med på att dela ut kondomer på nästa Predikantvecka? HAHAHAHA….
Comment by Mia — January 26, 2009 @ 9:46 pm
Rymdhundenlajka: Nu börjar det bli lite farligt. Om inte kvinnligt ledarskap får ha kvinnliga attribut…är det då så att ledarskap per definition är manligt?
Mia: Vad i hela världen har kondomer med det hela att göra? Jag hoppas verkligen att det var ett skämt.
Comment by charlie — January 27, 2009 @ 1:14 am
Charlie: Vad är kvinnliga attribut? Enligt konferensen bindor, schampo och rosafärgades snören. För mig är kvinnlighet ngt helt annat.
Du skriver också att du tror att valet av dessa produkter hänger ihop med att “det är kvinnliga företagare som sponsrat”. News Flash: Det jobbar män på Libresse och på Wella, och kvinnor.
Och jag håller med dig Mia. Den starka reaktionerna handlar om att man blir ett med sitt kön. En kvinna kan aldrig bara vara ledare utan alltid kvinnlig ledare (som då och då har mens).
Comment by rymdhundenlajka — January 27, 2009 @ 10:27 am
Rymdhundenlajka; Om per definition det inte finns kvinnliga attribut eller om man inte håller med om att schampo och bindor är det då är det ju inget att förfasa sig över - men reaktionen har varit som du säger “att man görs till ett med sitt kön”. Det är totalt överdrivet och egentligen bakvänt sexistiskt…Om inte schampo och bindor får finnas med i ledarskapssammanhang har man underförstått sagt att ledare ska ha vissa attribut som absolut inte motsvaras av detta…
Jag kanske är för frigjord men för mig sitter överhuvudtaget inte ledarskap i frånvaron eller närvaron av de nämnda sakerna. För mig säger reaktionen över schampot och bindorna mer om de som reagerar än om de som lagt ner det i påsen.
Comment by charlie — January 27, 2009 @ 11:16 am
Charlie, jag tycker att det är så konstigt att du inte kan förstå att det känns oprofessionellt att ge bort bindor på en LEDARkonferens. Det handlar inte om att det är pinsamt med varken bindor eller mens, utan om att det inte är relevant i sammanhanget. Har du läst vidare på Emanuels blogg ser du Nathalies exempel om den manlige förskolläraren som inte får vara pedagog i första hand utan känner att han alltid ses som MAN i första hand.
Så har många kvinnliga ledare i kyrkan upplevt det många gånger. Man känner att man har en ledarkallelse och man blir genast frågad om man kanske vill leda barnsamlingar eller relationssamlingar osv. (om man överhuvudtaget får leda). Det är inget fel på sådana samlingar, men man är inte automatiskt lämpad/kallad att leda just sådana för att man är kvinna. För kvinnor med sådana erfarenheter (som rymdhundenlajka beskiver att hon haft ofta i sina resor österut) av att bli satta i kvinnlighetsfack så är det bara så tröttsamt att det alltid ska delas in i kvinnligt och manligt även när det gäller ledarskapet. DÄRFÖR blir bindorna tröttsamt symboliska.
Hade kvinnliga ledare blivit bemötta med respekt och inte ifrågasatta i så många sammanhang (som man bli på många ställen i världen – även om Sverige är en hyfsat bra plats att vara ledare på) skulle förmodligen ingen ha reagerat över bindorna.
Är det verkligen så svårt för en man att förstå det? Att historien bakom är det som skapar problemet?
Där var liknelsen om bongotrummorna inte heller så dum!
Comment by E — January 27, 2009 @ 3:24 pm
E!
Det är inte svårt för en man att förstå detta. Jag ser absolut det fåniga med presentpåsen, och tycker det är bra att ni reagerar.
Är själv med i programgruppen för Torpkonferensen, och när vi kallar talare, sångare mm är detta en ständigt närvarande frågeställning: Hur utformas program, innehåll, broschyrer mm så att det inte cementerar gamla idéer om både män och kvinnor?
Viktigt att detta samtal förs i alla möjliga sammanhang, tänker jag.
Kumlapastorn Fredrik Lignell
Comment by Kumlapastorn — January 27, 2009 @ 3:54 pm
Skönt att höra att det inte är konstigt för alla, Fredrik!
Det är bra när vettiga samtal förs om våra roller i alla möjliga sammanhang. Sen kan man väl tycka att presentpåsen blir ett banalt exempel om man vill. Men eftersom det verkar vara totalt minerad mark för somliga så behöver uppenbarligen ämnet luftas
Comment by E — January 27, 2009 @ 8:17 pm
E: Jag är mycket väl medveten om problematiken inom frikyrkan och även inom arbetslivet generellt. Jag har jobbat inom typiskt “manliga” och typiskt “kvinnliga” yrken. Dessutom har jag arbetat som handledare för ledare inom olika kategorier och olika yrkesgrupper. Det jag helt enkelt går emot i detta fall är att låta “generella uppfattade attribut” - se att jag satt det inom citattecken - vara så betydelsefulla att vi drar slutsatser från dem om något helt annat. I det här fallet ledarskap. Hur ska vi kunna ha en sund inställning till ledarskapsfrågor om vi låter feminism, jämställdhetskamp, patriarkat och övriga saker färga inställning så att vi undviker “attribut” av vad färg det än kan vara för att de skulle kunna vara budskapsbärande för vissa grupper.
Det spelar ingen roll om Torpkonferensen säger att de inte vill cementera gamla roller om det är motsatsen i församlingarna. Då gör det faktiskt ännu mer ont när man möter verkligheten.
Behövs ledarkonferenser för kvinnor? Fokuseringen på kvinnligt ledarskap kan ju ha en praktisk pragmatisk betydelse i kyrkosammanhang. Det är helt enkelt en fråga om att göra något av det hela. Vara en ledare trots allt. Strunta i patriarkat, strunta i bindor och schampo, strunta i felaktig kvinnosyn…
Du är förresten “ingen ledare om inte någon följer - då är du bara ute på promenad”.
Det som karaktäriserade de kvinnliga pionjärerna inom kyrkligheten var att de gjorde det - de struntade fullkomligt i vad andra tyckte och gjorde helt enkelt vad de trodde att Gud ville. Går det? Klart att det går…men om vi tror att det sitter närvaron eller frnvaron av schampo och bindor eller jämställdhetsplanering av Torpkonferensen är vi alldeles för långt från att hantera frågorna på rätt sätt….
Sedan är ju inte schampo och bindor ett frikyrkoproblem. Det är ett problem som kommer från den föreställningsvärld vi ärver rakt in i våra församlingar och kyrkor från den sekulära världen, från media och kommersialiserad kvinnosyn. För en frikyrkotant som inte alls sett TV-reklam om bindor är påsen inte det hemliga budskap som för en generation som tar in 3000 mediainslag varje dag….
Comment by charlie — January 27, 2009 @ 9:40 pm
Charlie: jag hade tänkt strunta i att föra in det här perspektivet för att debatten inte skulle flyta ut för mycket, men efter exempelt med din “frikyrkotant” är jag bara tvungen: Hur länge tror du att kvinnor har mens? Det brukar upphöra någonstans runt 50. Hade jag varit över 50 hade jag inte behövt någon TV-reklam för att känna mig åldersdiskriminerad. Man hade inte behövt vara särskilt konspiratoriskt lagd för att konstatera att här riktar de sig tydligen bara(omedvetet?) till kvinnor i fertil ålder. Är man ledare och har uppnått menopausen är det dags att lämna över rodret till yngre förmågor.
Den känslan kanske du till och med lättare kan sätta dig in i?
I övrigt verkar de två lägren här tala förbi varandra helt.
Comment by Nathalie — January 27, 2009 @ 11:30 pm
När det gäller hur viktigt innehållet i påsen är i förhållande till andra problem i samhället, så tycker jag att man ska tänka på att den största mängden diskriminerande handlingar är små vardagliga handlingar. På samma sätt som man ska kalla ett känt bakverk för chokladboll för att inte sprida och underhålla rasstereotyper, så ska man granska innehållet i den aktuella påsen, vem som gör vad i fikarummet eller i garaget osv. för att det är dessa små dagliga handlingar och ord som sett över en lång tid puffar oss åt fel håll. Många klappar på huvudet ger en människa nedtryckt i slutändan.
Comment by Bo — January 28, 2009 @ 12:41 am
Nathalie: Fertil ålder var inte poängen - du säger själv att de två lägren talar förbi varandra - verkligen! Det som var poängen var att både binda och schampo är utpräglade produkter från den kommersialiserade vardag vi alla möter. Den som möter 3000 intryck per dag och vill protestera mot att bli överöst av detta kanske omedvetet protesterar…
Så till något mycket allvarligare: Bloggförfattaren gick till konferensen med en tydligt negativ preferens. Hon säger själv att hon hade sin “skeptiska inställning written all over me”. I en tidigare blogg har hon redogjort hur hon reagerade negativt på en påannonsering som inte ens konferensen själv gjort…
Jag har själv varit på konferenser där jag inställt mig på hur det skulle vara. Minsta lilla misstag från konferensens sida har då gett mig “vatten på min kvarn”…
Om nu det skulle vara så att bindor och schampo skulle de facto var diskriminerande eller ha ett “antibudskap” på en konferens för kvinnor där inte ens män var närvarande, hur i allsin dar ska vi män förhållas oss till bindor och schampo i vardagen….Jag menar fortfarande att “attributen” i det här fallet har betydelse i första hand i betraktarnas ögon och inte som meningsbärare. Förresten är innefärgen bland 15-åriga killa rosa. Med det lämnar jag debatten.
Comment by charlie — January 28, 2009 @ 6:49 pm
En fråga kvarstår dock. Vad har bindor, rosa snören och hårmousse med LEDARSKAP att göra? Och jag håller med dig, Charlie, behövs speciella ledarskapskonferenser för kvinnor? I den bästa av världar skulle väl en ledarskapskonferens vara för både män och kvinnor i ledarroller.
Trots min skeptiska inställning gillade jag ju mkt av det som sades konferensen, men som jag skriver är det “paketeringen som är så onödig”…vilket denna ström av kommentarer visar.
Comment by rymdhundenlajka — January 28, 2009 @ 8:42 pm
Hej, du lovade en mer detaljerad rapport / analys av vad som sas, har jag missat den eller ligger den någno annan stans? Allt gott
Johan
Comment by Johan Kjörk — January 29, 2009 @ 11:48 am
Kolla in blogginlägget här ovanför som heter “med gåva att leda”…
Mvh Rymdhunden
Comment by rymdhundenlajka — January 29, 2009 @ 11:52 am
Varför vara så skeptiska?
Jag håller med Charlie:
“Reaktionen över schampot och bindorna säger mer om de som reagerar än om de som lagt ner det i påsen”.
Vad är det som är så pinsamt, känsligt och galet över att vara en ledare som ibland har mens eller vill ha rent hår, typ? Intressant att en så liten “rosa” gåva kan framkalla så häftiga reaktioner hos så många.
Comment by U — January 29, 2009 @ 12:06 pm
Hade varit intressant om det anordnade en ledarkonferens, av det vanliga slaget, dvs. för alla men där majoriteten är män, och välkomnade dem med ett paket kondomer & ett paket Viagra…dvs. något “manligt” och ungefär lika privat som ett paket med bindor. Hade varit kul att se deras ansikten…
Jag är feminist, och skäms inte ett dugg över att ha bindor som syns i väskan. Men det är något som tillhör mitt privatliv. När jag går på konferens är jag där i in yrkesroll, som professionell yrkeskvinna vill jag naturligtvis bli bemött som en yrkeskvinna, och om jag nu ska få ett paket med något vill jag att det ska vara kopplat till min yrkesroll. Och om man vill ha en feministisk touch på det hela, kan där också ligga saker som är stärkande och bekräftande för mig som kvinna i en yrkesroll, som om jag är ledare, innebär att jag ofta befinner mig i en minoritetssituation. Inte saker och ting som handlar om att bekräfta mig i en, för den västerländska kvinnohistorien, ny typ av kvinnoroll, att vara ledare. Och inte som bekräftar och “stärker” min traditionella könsroll, den som vi stoppas in i sen spädbarnsåldern, att lägga ned tid och energi på våra kroppar och på relationer. Vara söt, äta godis, drömma om den stora kärleken.
Jag fattar inte att somliga inte fattar…
Om jag åker på en annan typ av konferens, där jag är i egenskap av privatperson så skulle det vara en helt annan sak, ex en konferens om kvinnohälsa…bindor skulle kunna varar rätt där.
Comment by Charlotte Riessen — February 10, 2009 @ 4:20 pm
Charlotte Riessen: Håller med…jag fattar inte heller att somliga inte fattar….
Comment by rymdhundenlajka — February 10, 2009 @ 8:39 pm
Intressant debatt! Vill gärna tipsa om en kurser inom kvinnligt ledarskap, UTAN presentpåsar:
http://www.utbildning.se/kvinnligt_ledarskap___645__.html
Comment by Gry — February 23, 2009 @ 10:28 am